SmartEducation x Born in Africa – deel 3
Abigail Gouws opnieuw in de kijker
Het einde van het jaar nadert, en naar goede gewoonte ontvangen we dan ook opnieuw nieuws van ons petekindje Abigail (Abby) Gouws. Uiteraard nemen we jullie ook graag verder mee in dit verhaal!
Terwijl het schooljaar hier in België ongeveer halfweg is, was Abby de laatste maanden al druk in de weer met haar eindexamens. En één ding moet je haar nageven: ze is enorm gedreven om dingen bij te leren en is zeer passioneel over haar droom om arts te worden! Ze heeft ons dan ook trots laten weten dat ze geslaagd is voor haar eindexamens en ze nu halfweg in haar opleidingstraject is, wat een milestone!
Voor lezers die bovendien nog niet op de hoogte waren van onze samenwerking met het ‘Born in Africa’ project raden wij zeker aan om eerst deel 1 en deel 2 te lezen.
Het sociaal leven als dokter in spé
Sinds onze laatste update heeft Abby niet veel vrije tijd meer gehad. Zoals hierboven vermeld, naderden de belangrijke deadlines, wat ervoor zorgde dat het sociaal leven even ‘on hold’ stond. Ze heeft de laatste maanden wel nog een week thuis kunnen spenderen maar desondanks haar gigantische liefde voor haar familie lag de focus thuis ook vooral op het studeren voor haar eindexamens.
Abby’s theoretische opleiding
Met het eind van haar derde jaar in zicht, stonden er nog 2 belangrijke modules op de planning voor Abby. Eerst en vooral stond er een module voor palliatieve zorgen op de planning, gevolgd door een module voor hematologie.
In deze eerste, praktijkgerichte, module schaafde ze haar communicatieskills op de werkvloer bij. Ze kregen antwoord op vragen als: hoe breng ik slecht nieuws aan familie en hoe controleer ik mijn emoties bij een slechte afloop? Bij de cursus rond hematologie lag de focus opnieuw op het theoretische aspect. Een mooie wisselwerking!
Abby’s opleiding omgezet naar praktijk
Nu ze in haar derde jaar zit, staat Abby versteld van hoe veel verantwoordelijkheid deze jonge studenten reeds hebben op de werkvloer. Er wordt steeds vaker van hun verwacht dat ze in staat zijn om zich te gedragen als afgestudeerde dokters en hier komt dan ook aardig wat bij kijken. In deze laatste fase van haar derde jaar lag de focus nog steeds enorm breed.
Ze werken ter plekke met een systeem van klinische rotatie wat inhoudt dat studenten elke week wisselen tussen verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Dit gaf Abby de kans om mee te draaien op de afdeling trauma, acute verzorging (met een focus op brandwonden), verloskunde en abdominale chirurgie. Verder kan ze haar praktische skills ook verder ontwikkelen op de universiteit met behulp van skill sessies. Tijdens haar lesblokken lag de focus ditmaal op zwangerschappen, gaande van het afnemen van zwangerschapstesten tot helpen bij de bevalling zelf.
Wil je op de hoogte blijven van Abby’s traject hou dan zeker onze blogs in de gaten! Wil je graag zelf meer lezen over het ‘Born in Africa’ project neem dan een zeker een kijkje op hun website.