< Terug naar cursusaanbod

Psychomotoriek & Testbatterijen - weet wat en hoe je meet

Direct aanmelden

Planning

Inhoud

Er is een veelvoud aan beschikbare meetinstrumenten die gebruikt worden om de motorische vaardigheden van kinderen in kaart te brengen. Een gestandaardiseerde testafname, waarbij de regels van de handleiding strikt opgevolgd worden, is daarbij het uitgangspunt om zo betrouwbaar mogelijke resultaten te krijgen. 


Echter, in de realiteit botsen we op heel wat uitdagingen die een gestandaardiseerde afname beïnvloeden. Deze uitdagingen kunnen samenhangen met de eigenheid van het meetinstrument, het doel van de testafname, de testafnemer zelf, de omgeving, het kind en de relatie tussen de testafnemer en het kind. 


Ondanks de intentie om de handleiding te volgen, kunnen bovenstaande factoren de keuze van het meetinstrument beïnvloeden.

  • Mogelijk leiden tot allerlei meet- en interpretatiefouten 
  • Resulteren in de onmogelijkheid van het gestandaardiseerd afnemen van een test
  • Leiden tot het afwijken van de handleiding (bv. instructie/feedback, (oefen)pogingen, scoring, interpretatie...). 


Deze opleiding helpt jou om bewust te worden van de beïnvloedende factoren bij de keuze, afname, scoring, interpretatie en rapportage van een meetinstrument en deze inzichten te implementeren in je dagelijkse praktijk.
 

In deze opleiding gaan we praktisch aan de slag met enkele opdrachten (bv. vanuit de mABC2, BOT2, VMI6, SOS2,...),, voortbouwend op de noodzakelijke theoretische achtergrond. We stimuleren de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen, geven tips & tricks mee voor een pragmatische aanpak, en gaan kritische bedenkingen niet uit de weg.
 

Leerdoelen

De deelnemer:

  • kan kritisch reflecteren over de eigen kennis, vaardigheden en attitude ten aanzien van het afnemen van testbatterijen in interactie met het kind.
  • is zich bewust van de sterkten en zwakten van zowel de gebruikte meetinstrumenten (SWOT-analyse), als van het eigen handelen, de omgeving/context, het kind,... en kan aan de hand daarvan keuzes en doordachte interpretaties maken.
  • is zich bewust van de aanwezigheid van bias, oordeelsfouten en meetfouten en hoe hiermee om te gaan.
  • legt linken tussen 
    o    score-kwaliteit-interpretatie
    o    hulpvraag-anamnese-onderzoek-behandelplan-adviezen
     

Docent

Doelgroep

Deze opleidingsdag richt zich tot pediatrische kinesitherapeuten en ergotherapeuten die met uiteenlopende ervaring en expertise hebben met het afnemen van psychomotorische meetinstrumenten/testbatterijen bij kinderen van 3 tot 18 jaar.

Accreditatie

Pro-Q-Kine - Algemeen kinesitherapeutisch: 14

Prijs

340€ (excl. btw), 30% korting indien betaling met KMO-Portefeuille  (bij uw aanvraag dient u te opteren voor het thema 'beroepsspecifieke competenties')

Inbegrepen

Syllabus, lunch en koffiepauzes.

Chat openen
1
Hallo!
Voor heel veel vragen kan je terecht op de FAQ-pagina op onze website.
Antwoord niet gevonden? Laat het ons zeker weten, wij helpen je graag verder!