Planning
Inhoud
De ontwikkeling van fijne motoriek is cruciaal voor de zelfstandigheid en participatie in de samenleving. Het is fascinerend om te horen dat kleuters bijna de helft van hun tijd in de klas, spenderen aan fijnmotorische activiteiten. De impact van fijnmotorische problemen op het zelfstandig functioneren is een belangrijk onderwerp dat meer aandacht verdient, vooral gezien de directe link met zelfredzaamheid, deelname aan sport en spel en participatie op school.
De benadering om wetenschappelijke en theoretische inzichten te combineren met praktische oefeningen lijkt een effectieve manier om deelnemers niet alleen te informeren, maar ook vaardigheden bij te brengen. Het gebruik van beeldmateriaal en casussen, het zelf aan de slag gaan met fijnmotorisch materiaal om een goede taakanalyse te leren maken, biedt een concrete methode om de theorie toe te passen in de praktijk.
Dit soort hands-on ervaringen helpen de deelnemers om een goed zicht te krijgen op hoe de fijnmotorische vaardigheden kunnen worden verbeterd en gestimuleerd, met als doel een betere participatie in het dagelijks leven. De focus op taakgericht werken benadrukt het belang van doelgerichte activiteiten die zowel relevant als betekenisvol zijn voor het kind. Dit zorgt ervoor dat de interventies niet alleen effectief zijn, maar ook aansluiten bij de interesses en behoeften van het kind.
Leerdoelen
- Inzicht in het motorisch leren op vlak van de fijne motoriek
- Belang van taakgericht handelen versus procesgericht handelen
- Taakanalyse van fijnmotorisch handelen leren opmaken
- Op basis daarvan een behandelplan leren opstellen
- Belang van fijne motoriek in functie van participatie
Docent
Doelgroep
Kinesitherapeuten, pediatrisch kinesitherapeuten, ergotherapeuten,…
Accreditatie
Pro-Q-Kine - Algemeen kinesitherapeutisch 14
Pediatrische kinesitherapie - Cursussen, bijscholingen en symposia (automatisch toegevoegd) 14
Prijs
340€ (excl. btw), 30% korting indien betaling met KMO-Portefeuille (bij uw aanvraag dient u te opteren voor het thema 'beroepsspecifieke competenties')
Inbegrepen
Syllabus, lunch en koffiepauzes.