Planning
Inhoud
In deze Powertalk gaat Ilse Dewitte (UPC-KULeuven) dieper in op de wetenschap én praktijk rond kinderen en jongeren met ADHD. Kinesitherapeuten zien vaak bovenop ADHD een comorbide problematiek van DCD of de opvallende problemen in schrijfmotoriek. Deze patiënten zetten ouders, maar ook hulpverleners onder ‘druk’.
Een beter inzicht in deze probematiek is essentieel om tot betere resultaten te komen, zowel in de praktijk als in de thuissituatie. We staan daarom eerst stil bij psycho-educatie, hét startpunt van een goede aanpak voor al wie betrokken is op deze kinderen. Daarnaast lichten we een aantal gedragstherapeutische technieken toe die wetenschappelijk bewezen effect hebben en ook echt werken in de praktijk.
Tenslotte geeft Ilse Dewitte nog heel wat tips mee die een essentieel verschil kunnen maken in de relatie met het kind.
Leerdoelen
- Inzicht krijgen in ADHD meer bepaald de neurobiologische en neuropsychologische aspecten
- Besef van comorbide problematieken (DCD, ASS, angstproblemen, …) die voor extra moeilijkheden zorgen.
- Aanleren van technieken die het werken met deze kinderen vergemakkelijken
- Besef dat deze kinderen vooral nood hebben aan coaching in plaats van bijsturing tot verandering.
- Tips om de relatie met deze kinderen positief te houden zodat groei mogelijk is.
Docent
Doelgroep
Kinesitherapeuten, pediatrisch kinesitherapeuten, ergotherapeuten,…
Accreditatie
Pro-Q-Kine - Algemeen kinesitherapeutisch 4
Pediatrische kinesitherapie - Cursussen, bijscholingen en symposia (automatisch toegevoegd) 4
Neurologische kinesitherapie - Cursussen, bijscholingen en symposia (automatisch toegevoegd) 4
Manuele therapie - Cursussen, bijscholingen en symposia (automatisch toegevoegd) 4
Prijs
€ 66 exclusief btw
Inbegrepen
Syllabus, uitgesteld kijken mogelijk tot 48u na het verzenden van de opname