Planning

Inhoud

Merkt u dat uw patiënten wel naar uw adviezen luisteren, maar niet doen wat u hen adviseert? Weet u wél wat uw patiënten anders zouden moeten doen, maar niet hoe u ze zover kan krijgen om dat ook te doen? Bent u geïnteresseerd in methoden om de patiënt in beweging te krijgen? Bij bovenstaande vragen gaat het veelal om het veranderen van (gewoonte-)gedrag. Omdat de motivatie om te veranderen een goede voorspeller is van de feitelijke verandering is het belangrijk dat hulpverleners aandacht besteden aan de intrinsieke motivatie voor verandering.
Deze 2-daagse cursus motiverende gespreksvoering biedt u de mogelijkheid om samen met uw patiënten deze intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. U leert u patiënten te gidsen naar de verandering die zij zelf willen. Motiverende gespreksvoering is een benadering waarnaar wetenschappelijk onderzoek gedaan is en waarvan is gebleken dat het een effectieve methode is. Effectief in het ondersteunen van gedragsverandering, leefstijlverandering en bij bijvoorbeeld uw beweegprogramma’s. Zelfmanagement bevorderend en patiënt-tevredenheid verhogend. Tenslotte helpt het u om te voorkomen dat u het probleem zelf op uw schouders neemt!

Leerdoelen

Na afloop van de cursus bent u in staat uw interventie en gesprekstechniek in te passen in het stadium van gedragsverandering van uw cliënt. 

  • De basisprincipes van motiverende gespreksvoering, en past u deze toe.
  • De vier processen van motiverende gespreksvoering, en leert u deze toepassen in het gesprek met uw patiënt.
  • De ambivalentie om een verandering effectief te beïnvloeden, en daarmee de vaardigheid om weerstand tegen gedragsverandering om te buigen.
  • Effectieve strategieën om veranderen 'van binnenuit' (autonome motivatie) te stimuleren.
  • De vijf kernvaardigheden van motiverende gespreksvoering: Open vragen stellen, Actief en reflectief luisteren, Samenvatten, Affirmaties geven, Informatiedelen.
  • 'Verandertaal' (autonome motivatie), die u herkent, ontlokt en exploreert.
  • Combinatie van educatie en motiverende gespreksvoering.
  • Effectieve strategieën om sterke belemmerende overtuigingen van de patiënt om te buigen tot meer helpende gedachten en gevoelens.
  • Reflectie op de eigen gespreksstijl.

Docent

Doelgroep

Kinesitherapeuten, artsen, psychologen, verpleegkundigen, coaches,..

Accreditatie

Pro-Q Kine (algemeen) 24pt

Prijs

670€ (excl btw), 30% korting indien betaling met KMO-Portefeuille  (bij uw aanvraag dient u te opteren voor het thema 'beroepsspecifieke competenties')

 

Inbegrepen

Syllabus, lunch en koffiepauzes.

Extra info

Chat openen
1
Hallo!
Voor heel veel vragen kan je terecht op de FAQ-pagina op onze website.
Antwoord niet gevonden? Laat het ons zeker weten, wij helpen je graag verder!