< Terug naar cursusaanbod

Kinderen en adolescenten met DCD: praktijkdag

Direct aanmelden

Planning

Startdatum
17-05-2025
Locatie
Gent - De Punt
Tijd
09:00 - 17:00
Bijeenkomsten

Inhoud

Deze praktijkdag is een vervolgopleiding van de theoretische opleidingsdag ‘Kinderen en adolescenten met DCD: (h)erkenning en evidence based aanpak’. Tijdens deze cursusdag worden diverse topics concreet en praktisch verder uitgewerkt. Volgende topics komen aan bod:

  • DCD-anamnese in verschillende werksituaties
  • Testafname bij kinderen en adolescenten met DCD (Opgelet: het is niet de bedoeling om specifieke testbatterijen te leren kennen/afnemen! De nadruk ligt op observatie, taakanalyse, interpretatie, aanpak,… over testen heen)
  • Werk- en denkwijze m.b.t. het diagnostische proces van DCD
  • Opstellen van therapiedoelen
  • Mogelijke strategieën voor behandeling
  • Psycho-educatie bij DCD
  • Het verslag
  • Opstellen van redelijke aanpassingen voor de school en andere aanbevelingen rond DCD

Deze praktische items worden uitgewerkt met aandacht voor de recentste wetenschappelijke richtlijnen en theoretische achtergrond.

Aanpak:

  • Syllabus met opdrachten
  • Onderlinge uitwisseling van kennis, ervaringen en aanpak.
  • Oog voor volgende 3 leeftijdscategorieën: kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs
  • De deelnemers kunnen eigen casussen, problemen, bedenkingen,… voorleggen aan de groep.

Om veel uit deze opleidingsdag te kunnen halen, richt deze zich op pediatrische kinesitherapeuten en ergotherapeuten met een goede evidence based theoretische achtergrond met betrekking tot DCD, ervaring met de behandeling van kinderen en/of adolescenten met DCD, kennis over en ervaring met afnames van testbatterijen, ervaring met ouder- en kind-gesprekken rond DCD.

Leerdoelen

De deelnemer

  • kan bestaand materiaal (templates, vragenlijsten,…) aanpassen aan de eigen specifieke werksituatie
  • heeft oog voor kenmerken van DCD en comorbiditeit tijdens het onderzoek
  • kan therapiedoelen opstellen
  • kan bepalen welke rol hij/zij kan/wil opnemen binnen het diagnostische proces
  • kan een DCD-diagnose uitleggen aan ouders, kind of derden
  • kan een verslag opstellen
  • kan redelijke aanpassingen en andere aanbevelingen rond DCD opstellen

Docent

Maya Van den Eede

Maya Van den Eede studeerde af als kinesitherapeut in 2002 en startte, na 4 jaar werken in Zwitserland, als zelfstandige in een groepspraktijk voor kinderen. Ze is sinds 2009 werkzaam binnen de dienst Kinderneurologie van het UZ Brussel en heeft ook gewerkt binnen de dienst Kinderpsychiatrie, het Referentiecentrum voor Autisme en het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen (COS). 

 

Heden is ze voltijds werkzaam binnen het multidisciplinair diagnostisch team van het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen Plus (COS+). Binnen deze diagnostische setting is het kwaliteitsvol afnemen, scoren, interpreteren en rapporteren van testbatterijen cruciaal.

 

Maya heeft verder een sterke wetenschappelijke interesse en levenslang bijleren is een belangrijke waarde voor haar waardoor ze reeds tal van vormingen, bijscholingen en congressen bijwoonde. Ze behaalde in 2015 een bijkomende Master in het Management en Beleid van de Gezondheidszorg. Sinds enkele jaren geeft ze vormingen rond motoriek (DCD) en diagnostiek voor uiteenlopende doelgroepen.

Doelgroep

Kinesitherapeuten, pediatrisch kinesitherapeuten, ergotherapeuten,…die reeds deelgenomen hebben aan de opleidingsdag ‘Kinderen en adolescenten met DCD: (h)erkenning en evidence based aanpak’ of een ruime voorkennis hebben rond DCD.

Accreditatie

PQK - Algemeen kinesitherapeutisch - 14

PQK - Pediatrische kinesitherapie -  (automatisch toegevoegd) - 14

Prijs

330€ (excl btw), 30% korting indien betaling met KMO-Portefeuille  (bij uw aanvraag dient u te opteren voor het thema 'beroepsspecifieke competenties')

 

Inbegrepen

Syllabus, lunch en koffiepauzes.

Chat openen
1
Hallo!
Voor heel veel vragen kan je terecht op de FAQ-pagina op onze website.
Antwoord niet gevonden? Laat het ons zeker weten, wij helpen je graag verder!